• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mangren89

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Maj 2021
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag har förelägganden som är pågående, där jag är under "Du behöver ta ställning och agera".

Det har inte varit möjligt genom kontakt med sökande att komma fram till någon överenskommelse.

"Du måste agera senast den 16 juni 2021."

"Om du inte kan betala eller inte gör något alls meddelar vi ett beslut, som kallas för utslag. Ett utslag innebär att du är skyldig att betala.

För att få det som står i utslaget genomfört kan den sökande ansöka om verkställighet.

När det gäller betalning innebär verkställighet att vi utreder om du har tillgångar som kan betala din skuld. Det kan till exempel vara en del av din lön eller något du äger som kan säljas."


Från 16 juni, får jag någon viss tid på mig att ändå betala, eller kommer utslaget oavsett direkt efter den 16 juni, och direkt efter det ansökan om verkställighet, där dom sedan påbörjar utredningen om tillgångar.
Finns det någon tid däremellan från den 16 juni, fram till att dom påbörjar en verkställighet och börjar utreda mina tillgångar för utmätning?

Jag har läst lite olika här att det ska finnas någon tid däremellan innan dom börjar kolla mina tillgångar för utmätning?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Jag har förelägganden som är pågående, där jag är under "Du behöver ta ställning och agera".

Det har inte varit möjligt genom kontakt med sökande att komma fram till någon överenskommelse.

"Du måste agera senast den 16 juni 2021."

"Om du inte kan betala eller inte gör något alls meddelar vi ett beslut, som kallas för utslag. Ett utslag innebär att du är skyldig att betala.

För att få det som står i utslaget genomfört kan den sökande ansöka om verkställighet.

När det gäller betalning innebär verkställighet att vi utreder om du har tillgångar som kan betala din skuld. Det kan till exempel vara en del av din lön eller något du äger som kan säljas."


Från 16 juni, får jag någon viss tid på mig att ändå betala, eller kommer utslaget oavsett direkt efter den 16 juni, och direkt efter det ansökan om verkställighet, där dom sedan påbörjar utredningen om tillgångar.
Finns det någon tid däremellan från den 16 juni, fram till att dom påbörjar en verkställighet och börjar utreda mina tillgångar för utmätning?

Jag har läst lite olika här att det ska finnas någon tid däremellan innan dom börjar kolla mina tillgångar för utmätning?
Beror på helt hur fort bolaget begär verkställande , vissa tar 2 mån på sig och vissa 4 dagar ! Får man fråga vilket bolag ?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ok är det bolagen som bestämmer vilken typ av utmätning det blir?
Nej det är kronofogden som beslutar ! Men har dom begärt verkställande så ska ju pengarna in och efter datumet gått ut på skuld att betala så kollar dom ens konton och ens tillgångar ! Sen kommer pappret om inkomst och redogörelse ! Har du en skuld på 50k så kommer dom dra så mycket dom kan varje månad tills det är klart ! Är skulden tex på 2k så lägger dom ett beslut att det ska dras endast 2k :)
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Nej det är kronofogden som beslutar ! Men har dom begärt verkställande så ska ju pengarna in och efter datumet gått ut på skuld att betala så kollar dom ens konton och ens tillgångar ! Sen kommer pappret om inkomst och redogörelse ! Har du en skuld på 50k så kommer dom dra så mycket dom kan varje månad tills det är klart ! Är skulden tex på 2k så lägger dom ett beslut att det ska dras endast 2k :)
Är det 20 dagar nu skuld att betala ?
 

Mangren89

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Maj 2021
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nej det är kronofogden som beslutar ! Men har dom begärt verkställande så ska ju pengarna in och efter datumet gått ut på skuld att betala så kollar dom ens konton och ens tillgångar ! Sen kommer pappret om inkomst och redogörelse ! Har du en skuld på 50k så kommer dom dra så mycket dom kan varje månad tills det är klart ! Är skulden tex på 2k så lägger dom ett beslut att det ska dras endast 2k :)
Innebär det för mig nu eftersom jag är på "Du behöver ta ställning och agera", "agera senast 16 juni", innebär att direkt efter den 16 juni kan dom göra utmätning på mig?

Du skrev att det beror helt på hur fort företagen begär verkställande. Låt säga att företagen begär verkställande redan den 17 juni, kan jag då få utmätning redan den 17 juni?
Eller finns det någon tid efter det som man har på sig att betala innan dom börjar med någon utmätning?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp